Shopping Cart
Vi arbeider for mindre miljøpåvirkning av vår frakt
Kontormøbler
22.05.2024

Godstransport spiller en sentral rolle i våre virksomheter. Vi er avhengige av transport for å bringe våre varer trygt fra produksjon via våre lagre til alle våre kunder i Skandinavia. Derfor er det viktig at våre transporter har så liten påvirkning på miljøet som mulig.

Vi arbeider med kontinuerlig forbedringsarbeid på transportfeltet, i all hovedsak fokusert rundt tre hovedområder

  1. Oppfølging og påvirkning av våre transportørers bærekraftarbeid
  2. Internt arbeid for transportoptimering og -reduksjon
  3. Tjenestebiler og egne varetransporter

Transportørenes arbeid med bærekraft


Vi benytter oss av flere samarbeidspartnere på transport, og reduksjon av miljøpåvirkning er alltid en del i vurdering av samarbeidet og valg av partnere. Brorparten av varestømmen vår håndteres av Collicare og Schenker, som begge arbeider aktivt med ESG-dimensjonene (Miljø-, Sosial- og Styringsaspektene).

På veien mot renere logistikk investeres det kontinuerlig i innovative lavkarbonløsninger for land-, fly- og sjøfrakt, samtidig som ressurseffektiviteten i lagrene effektiviseres. Ved å gjøre dette understøttes ambisjonene om å etablere bærekraftige forsyningskjeder. Schenker uttaler at deres hovedmål er å være karbonnøytrale innen 2040. Sammen med oss som partner utforskes teknologiene som vil muliggjøre fremtidens rene logistikk.

Collicare sitt hovedfokus er å redusere utslippene og de er klare til å bidra og investere i ny teknologi så snart som mulig. Derfor er de engasjert i prosjekter og programmer som kan gi dem muligheten til å bidra til å begrense den globale oppvarmingen, slik at den stopper ved 1,5⁰C. Blant initiativer til vitenskapsbaserte mål benyttes tog/sjø/multimodale ruter istedenfor tradisjonell veitransport. I tillegg fornyes kjøretøyflåten med miljøvennlige kjøretøy som benytter biodiesel/gass og elektrisitet.

 

Internt arbeid for transportoptimering


Det er ikke bare i samarbeidet med våre transportører at vi arbeider for å minimere vår miljøpåvirkning. Intern arbeider vi knallhardt med transportoptimering gjennom tre fokusområder:

Reduksjon av emballasje


Det er et selvsagt mål for oss å benytte så lite emballasje som mulig. Men på et tidspunkt når man et grensepunkt, hvor minimering av emballasje går ut over transportsikring og hvor andelen transportskader øker. Dette fører igjen til økte kostnader og betydelig større miljøpåvirkning gjennom returhåndtering og omlevering av skadet gods. Gjennom flere tiår med lagring, pakking og forsendelse av våre kjerneprodukter, har vi opparbeidet en solid kompetanse på hvordan vi kan benytte emballasje optimalt.

Etter prosjektleveranser hvor vi installerer og monterer selv, bestreber vi oss dessuten på å ta benyttet emballasje i retur til lageret. Denne returemballasje benyttes så på nye leveranser. Igjen og igjen.

Ved pakking i lageret benyttes ikke styropor, bobleplasten som brukes er resirkulert og selvfølgelige kildesorteres all emballasje for gjenvinning. Til det beste for miljøet, våre kunder og oss selv.

Optimering av godstransporter


Som med optimert bruk av emballasje arbeider vi kontinuerlig med optimering av inngående og utgående godstransporter. Fraktoptimering bidrar til mer gods per lasteenhet, færre omlastinger og redusert antall transportskader som følge av omlasting. Det gjør vi gjennom å samlaste innkommende gods fra flere leverandører i samme region. Dessuten benytter vi i stor grad partifrakter med elektriske tog på utgående transport, der hvor det er formålstjenlig.

Forbedring av datakvalitet


Et område som ofte glemmes i streben etter å minimere miljøpåvirkning som følge av transport, er feiltransporter som følge av dårlig datakvalitet. Vi jobber knallhardt for å sikre at adresse- og kontaktinformasjon på våre leveringsadresser holder så høy kvalitet som mulig. Dette fører til enklere håndtering for våre transportører, færre feiltransporter med returhåndtering som konsekvens, og bidrar i stor grad til reduksjon av uønsket miljøpåvirkning. Som en hyggelig bonus til dette miljøperspektivet, gir det fornøyde kunder og bedre lønnsomhet.

 

Tjenestebiler og egen varetransport


I 2021 innførte vi ny policy for våre tjenestebiler. Dette begynner nå å gi stor effekt og vi har bare et fåtall tjenestebiler igjen som kun benytter fossilt drivstoff.

Vi har også en god del mindre lastebiler som benyttes til egen varetransport for prosjektleveranser lokalt. Alle dieselvarebilene er sertifisert EURO-6 og har blitt inkludert i våre målinger for CO2-utslipp for tjenestebiler. Dessverre hadde vi ikke interne målinger på utslipp fra egen varertransport før i 2023. Men nå regnes også disse med i våre målinger på hvor mye CO2 våre tjenestebiler og varebiler slipper ut.

Utslipp fra tjenestebiler

2021

2022

2023

Tonn Co2

158,53

159,23

184,06

 

Hva kan du gjøre for å redusere transportens miljøpåvirkning?


Som en del av vårt ansvar for å redusere godshåndteringens klimaavtrykk, arbeider vi altså for å øke godsmengde per lastemeter. Som en del av dette arbeider har vi valgt å tilby flatpakkede produkter innen de fleste av våre forskjellige sortiment. Om du f.eks velger å bestille kontoroppbevaring i Ekoflex-serien vil det totale klimaavtrykket per skap reduseres i betydelig grad (opp til 70%)! Det samme gjelder også for de flatpakkede GKD garderobeskapene, sammenlignet med helsveisede garderobeskap. Ulempen er selvfølgelige at det blir en liten monteringsjobb, før du kan ta produktene i bruk. I tillegg til miljøbesparelsen er flatpakkede produkter dessuten rimeligere å kjøpe inn. Vinn-vinn.

 

Vår bærekraftstrategi og ambisjon


Vi har innledet et strategisk arbeid uten definerte mål, da den kontinuerlige prosessen er målet i seg selv.

Vår ambisjon og målsetting for 2024 er

  • å redusere våre utslipp med 10%
  • å tilby flere miljømerkede produkter
  • å optimere produkter i et bærekraftsperspektiv
  • å starte arbeidet med sertifisering ihht ISO 45001

Vi skal under 2024, og på sikt, kontinuerlig se over våre mål for å utvikle og tilpasse oss etter våre omgivelser og forutsetninger.